تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمو

فهرست

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمو

فهرست

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمو

برای اینکه بهترین سیم‌ها و کابل‌ها را از بین کابل تخت، ارت و… برای پروژه‌های ساختمانی خود تهیه کنید، باید تفاوت‌های آنها را با یکدیگر بدانید. ۲ نوع از متدوالترین سیم‌ها در صنعت نیز کابل‌های آرموردار و بدون آرمور هستند. این روز‌ها اغلب مجری‌های ساخت‌و‌ساز و برق‌کاران به کابل‌های آرموردار روی آورده‌اند و از آنها استفاده می‌کنند؛ اما آیا می‌دانید تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

کابل‌های آرموردار به‌دلیل مقاومت بسیار بالای خود توانسته‌اند جایگاه‌شان را در صنعت ساخت‌و‌ساز باز کنند. این کابل‌ها به‌خوبی از خود در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت نشان می‌دهند و دچار آسیب‌ دیدگی و خرابی نمی‌شوند، برای همین صنعتگران آنها را نسبت به مدل‌های بدون آرمور بیشتر ترجیح می‌دهند.

کابل‌های آرموردار از برخی مزیت‌ها و ویژگی‌های خوب نیز برخوردارند که قطعاً اگر شما نیز درباره آنها بدانید، تمایل پیدا کرده که از این کابل‌ ها استفاده کرده و از مزیت‌های فوق‌ العاده‌شان بهره‌مند شوید. شما می‌توانید این سیم‌ها را در کنار انواع کابل سه رشته و… از فروشگاه‌های عرضه لوازم الکتریکی تهیه کنید و در پروژه‌های مختلف به‌کار ببرید.

کابل آرموردار چیست؟

برای تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور ابتدا باید درباره کابل‌ های آرموردار و ویژگی‌های آنها بدانید. در واقع در سیم‌های آرموردار با روکشی مقاوم تولید می‌شوند که مقاومت آنها را در برابر آسیب‌های مکانیکی و فیزیکی بالا می‌برد. این روکش به‌قدری از خود مقاومت نشان می‌دهد که حتی مواد شیمیایی خورنده نیز نمی‌توانند روی آن تأثیر بگذارند و استحکام و مقاومت این سیم را از بین ببرند.

عایق به‌کاررفته در این محصولات اغلب از جنس PVC یا XLPE است، تولیدکننده‌ها جنس روکش را نیز از نوع فلزی گالوانیزه، آلومینیوم و… در نظر می‌گیرند که به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتری‌ها باشد و تا مدت‌ها هیچ مشکلی در پروژه‌های آنها به‌وجود نیاورد. این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از تولیدکننده‌ها به‌جای استفاده از روکش‌های فلزی، از روکش‌های فیبر، پلی‌اتیلن، الیاف شیشه و… برای این محصول استفاده می‌کنند. سازندگان معمولاً نوار‌های فلزی را نیز در این سیم‌ها به‌کار می‌برند تا در امنیت کامل با زمین پیوستگی الکتریکی به‌وجود آورند.

به کابل‌های آرموردار، سیم‌های زره‌دار یا قدرت مسلح نیز می‌گویند، که به‌دلیل لایه اضافه‌شان به‌خوبی در برابر قطعی و ساییدگی از خود مقاومت نشان می‌دهند. در واقع این لایه‌ها نه‌تنها دوام و ماندگاری محصول را بالا می‌برند و طول عمر آن را افزایش می‌دهند، بلکه باعث افزایش امنیت آن در پروژه‌های ساختمانی نیز می‌شوند.

پوشش فویلی استفاده‌شده در این سیم‌ها به‌صورت به‌هم‌تنیده‌شده است که انعطاف‌پذیری مناسبی دارد. تولیدکننده‌ها در قسمت داخلی و خارجی این پوشش‌ها از لایه‌های ضدآب نیز استفاده می‌کنند تا مقاومت آنها را در برابر رطوبت و آب بالا ببرند.

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمو

از کابل های آرموردار در چه مواردی استفاده می شود؟

شما می‌توانید از این سیم‌ها در محیط‌هایی استفاده کنید که احتمال آسیب‌دیدگی در آنجا بالاست؛ مثلاً در محیط‌هایی که در معرض آسیب‌های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی قرار دارند، استفاده از این محصولات باعث عدم اختلال در سیستم برق‌رسانی خواهد شد.

به‌طور کلی از کابل‌های آرموردار می‌توانید در صنایعی مثل نفت، گاز یا پتروشیمی و صنایع پرخطر استفاده کنید و نگران آسیب‌دیدگی کابل‌ها نباشید. این محصولات در مکان‌هایی پر از گردوغبار یا خطر وجود حیوانات جونده نیز بسیار پرکاربرد هستند و نیازتان را برطرف می‌کنند. شما می‌توانید در تأسیسات داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز از این محصولات استفاده کرده و از مزیت‌های فوق‌العاده‌شان بهره‌مند شوید.

یکی از انواع کاربرد کابل آرموردار استفاده از آن به‌عنوان کابل‌های زیردریایی است که می‌تواند به‌خوبی آسیب‌های ناشی از کشتی‌های ماهیگیری را مهار کند.

آشنایی با انواع کابل آرموردار

برای درک تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور اکنون در ادامه انواع مدل‌های آرموردار را معرفی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

سیم افشان یا بافت سیمی: این محصولات برای محیط‌هایی نیازمند به محافظت کمتر استفاده می‌شوند و شبیه یک بافت فیبری نازک هستند که روی کابل‌ها قرار می‌گیرند.

سیم فولادی: پوشش این محصولات سفت و سخت بوده و به‌خوبی در برابر نیرو‌های مکانیکی خارجی از خود مقاومت نشان می‌دهند. شما می‌توانید این مدل‌ها را حتی زیر خاک نیز مدفون کنید.

نوار فولادی: شما می‌توانید از این محصول در کابل‌های فشار متوسط استفاده کرده و از مزیت‌های آنها بهره‌مند شوید. به این نکته توجه کنید که این محصولات قدرت زیادی در برابر بار‌های کششی دارند.

آلومینیومی: کاربرد این مدل‌ها معمولاً در شبکه‌های برقی، تأسیسات زیرزمینی، کابل‌های کنترل قدرت و… است.

بررسی تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

اکنون نوبت به بررسی تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور می‌رسد. تفاوت‌های این سیم‌ها را می‌توانید در ساختار درونی و کاربردشان متوجه شوید. مدل‌های بدون آرمور همانطور که از نام آنها مشخص است، بدون لایه محافظتی هستند و قاعدتاً در برابر شرایط و عوامل آسیب‌زای مختلف به‌خوبی از خود مقاومت نشان نمی‌دهند. در واقع معمولاً از مدل‌های بدون آرمور در محیط‌های معمولی و بی‌خطر استفاده می‌شود که عواملی مثل حیوانات جونده، بار‌ها و فشار‌های فیزیکی و … سیم را تهدید نمی‌کنند.

به‌طور کلی مدل‌های آرموردار در محیط‌های خشن و با احتمال بروز خطرات و آسیب‌های فراوان و مدل‌های بدون آرمور در محیط‌های معمولی و بدون خطر به‌کمک مجری‌های ساخت‌و‌ساز و برقکاران می‌آیند.

کابل آرموردار و بدون آرمور، سیم های کاربردی در صنعت برق

با درک تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور حتماً متوجه‌شده‌اید که هر ۲ این سیم‌ها در موقعیت‌هایی مخصوص قابل‌استفاده هستند. هم‌اکنون بسیاری از تکنسین‌ها، برق‌کاران و مجری‌های ساخت‌و‌ساز مدل‌های متنوعی از این سیم‌ها را برای پروژه‌های ساختمانی خود تهیه کرده‌اند تا با استفاده از آنها برق‌کشی ساختمان را انجام دهند. بسیاری از صنایع خطرناک نیز از مدل‌های آرموردار استفاده می‌کنند تا به‌خوبی پاسخگوی نیازشان به برق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *