محل عیب کابل و برطرف کردن آن

فهرست

محل عیب کابل و برطرف کردن آن

فهرست

تشخیص محل عیب کابل و برطرف کردن آن + عیب یابی کابل

انواع کابل برق مثل کابل ارت، تخت و … در معرض عوامل آسیب‌ زای مختلف قرار دارند. برخی مواقع کارایی این سیم‌ها با اختلال روبرو می‌شود، برای همین باید برای عیب یابی آنها چاره‌ای بیندیشید. برای عیب یابی روش‌های مختلفی وجود دارد که قبل از ورود به بازار کار باید درباره آنها اطلاعات کافی به دست‌آورید.

عوامل مختلفی از فرسایش مس گرفته تا ترک عایق‌ها یا جریان‌کشی بی‌رویه می‌توانند آسیب‌ هایی جبران ناپذیری به سیم‌هایی مثل کابل تخت وارد کنند. جدی‌ نگرفتن این عیب‌ها زمینه گسترده‌ تر شدن شان را فراهم می‌کند.

آیا می‌دانید که انواع روش‌های عیب یابی کابل چه هستند؟ چطور می‌توان عیوب کابل سه رشته افشان ، آرمور‌دار و… را متوجه شد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که تمام برق‌کار‌ها باید پاسخ آنها را بدانند، در غیر این صورت مهارت کافی در حوزه کاری‌شان به دست نمی‌آورند.

معرفی انواع روش های عیب یابی کابل

متداول ترین روش‌های عیب یابی کابل‌ های برق عبارت هستند از:

محل عیب کابل

  • بررسی میزان مقاومت اتصالات

محل اتصال سیم دارای مقاومت بیشتری نسبت به خود سیم است. در برخی موارد مقاومت محل اتصال بیشتر از اندازه مشخص‌ شده تخمین زده می‌شود که در چنین مواقعی برخی مشکلاتی روی می‌دهد که عبارت هستند از:

  • افزایش تلفات
  • ایجاد نشانه‌هایی از سوختگی در محل اتصال
  • کم‌ شدن میزان ولتاژ که در نهایت منجر به کاهش انتقال ولتاژ ورودی به مصرف‌کننده می‌شود.

چنانچه مقاومت اتصالات در یک مسیر بسیار بالا باشد، جریان در همان مسیر کم شده و در مسیر‌های دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش جریان می‌تواند آسیب‌های جدی به سیم برساند.

اگر مقاومت اتصال‌ها بالا باشد، نشانه‌های ظاهری مختلفی مثل سوختگی، رنگ‌پریدگی یا سیاه‌شدگی به وجود می‌آید که شما را از آسیب‌دیدگی کابل‌ها مطلع می‌کنند. در برخی موارد نیز دمای سیم بالا می‌رود که این می‌تواند یک نشانه بارز از آسیب‌دیدگی آن باشد.

در صورتی که اتصالات شل باشند، مقاومت آنها بالا می‌رود. شما باید به‌ صورت دوره‌ای اتصالات را بررسی کنید تا از شل‌ نبودن آنها مطمئن شوید. شما می‌توانید برخی کار‌ها نیز برای جلوگیری از افزایش مقاومت سیم‌ها انجام دهید، مثلاً از گلند و جعبه اتصال استفاده کرده و در محیط‌های مرطوب و شیمیایی روی اتصال‌ها را بپوشانید.

  • استفاده از روش TDR

روش دیگری برای عیب یابی کابل وجود دارد که به آن TDR می‌گویند. در این روش تکنسین از پالس‌ها یا فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کند. در روش TDR تکنسین‌ها پالس‌های ولتاژ پایینی را به داخل سیم‌ها می‌فرستند که منجر به تغییر امپدانس می‌شوند.

  • عیب یابی به واسطه دستگاه میگر

برای اینکه عیب یابی سیم‌ ها را با استفاده از دستگاه میگر انجام دهید، باید یک طرف آنها را به دستگاه متصل کرده و طرف دیگرشان را باز بگذارید. چنانچه اتصال کوتاه رخ ندهد، دستگاه مقاومتی نشان نخواهد داد. اگر اتصال کوتاه وجود داشته باشد، دستگاه بر اساس میزان فاصله سر سیم تا محل بروز اتصال کوتاه اقدام به نشان‌دادن مقاومت می‌کند.

چنانچه مقاومت ۲ سر آزاد‌شده سیم‌ها را به دست بیاورید، محل بروز اتصال کوتاه را تشخیص خواهید داد.

شما باید هر کابل را در این‌روش به‌صورت جداگانه اندازه‌گیری کنید تا متوجه عیب‌ های آن شوید. در واقع دستگاه میگر در صورت عدم برخورد کابل و زمین مقاومت را به‌صورت بی‌نهایت نمایش می‌دهد، در غیر این صورت میزان دقیق مقاومت الکتریکی را نشان خواهد داد.

شما برای تشخیص اتصال زمین یا اتصال کوتاه باید ابتدا ۲ سر سیم‌ها را از مصرف‌کننده‌ها جدا کرده و آنها را به‌گونه‌ای عایق کنید که دوباره برایشان مشکل اتصال مجدد به وجود نیاید. بعد از انجام این کار کافیست یکی از سر‌های میگر را به روپوش فلزی کابل یا زمین وصل کرده و سری دیگر را به هادی‌های سیم بچسبانید. زمانی که دسته میگر را می‌چرخانید، مقاومت نشان داده شده باید چندین مگا اهم باشد که این یعنی بین هادی‌ها هیچ اتصالی وجود ندارد.

محل عیب کابل

  • انواع تست های عیب یابی کابل برق

برای عیب یابی کابل‌ها تست‌های مختلفی وجود دارند که به شما در جهت تشخیص نوع عملکردشان کمک می‌کنند. انواع این تست‌ها عبارت هستند از:

  • تست پیوستگی
  • تست عایق
  • تست مرحله‌ای
  • تست مقاومت زمین
  • تست ولتاژ بالا

با هر یک از این تست‌ها می‌توانید عیب‌های احتمالی را تشخیص دهید و از راهکاری مناسب برای رفع آنها استفاده کنید.

تشخیص محل عیب کابل، اقدامی مهم برای پیشگیری از خسارت ها

عیب یابی کابل و تشخیص محل بروز ایرادات در این تجهیزات باعث می‌شود تا بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت بابت خسارات بتوانید مشکلات به وجودآمده را برطرف کنید. از‌آنجا‌که این کار تخصصی است، توصیه می‌کنیم که انجام آن را حتماً بر عهده نیروی کار متخصص بگذارید. بعد از انجام این کار به‌منظور افزایش کیفیت پروژه پیشنهاد می‌دهیم که کابل‌های باکیفیت را در پروژه‌تان به کار ببرید، در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های مجموعه کابل سازان کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *