راهنمای خرید محافظ برق

فهرست

راهنمای خرید محافظ برق

فهرست

محافظ برق وسیله‌ای ضروری برای تقریباً تمام لوازم الکتریکی مثل تلویزیون، یخچال و … است که قیمت‌های بسیار بالایی دارند و هرگونه نوسانات برق می‌تواند به این وسایل فشار وارد کرده و کارایی‌شان را مختل کند. شما با استفاده از محافظ برق می‌توانید طول عمر این دستگاه‌ها را حفظ کرده و از آسیب‌دیدگی‌شان در برابر قطع‌شدن‌های ناگهانی برق و … جلوگیری کنید.

انواع مختلفی از محافظ‌های برق وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و عملکرد مخصوصی دارند. شما باید با انواع این محافظ‌ها آشنا شوید تا وسیله‌ای متناسب با نیازتان را بخرید. در این زمینه می‌توانید از فروشنده‌های لوازم الکتریکی نیز راهنمایی بخواهید تا بر اساس نیازتان راهنمایی‌تان کنند.

هم‌اکنون امکان خرید محافظ برق در انواع مختلفی در بسیاری از مراکز عرضه‌کننده لوازم الکتریکی مثل کابل تخت و … وجود دارد؛ بنابراین مشکلی در تهیه و دسترسی به آنها ندارید؛ تنها نکته مهم ویژگی‌ها و نوع عملکرد محافظ است که باید به آن توجه داشته باشید.

محافظ برق چیست؟

با افزایش نرخ تورم و بسیاری از تجهیزات مورداستفاده در وسایل برقی، قیمت این محصولات روز‌به‌روز بالاتر می‌رود. حتی تصور اینکه این لوازم خانگی‌مان خراب شوند، می‌تواند روزمان را خراب کند! اما باید بگوییم در‌صورتی‌که نکته‌های ایمنی را رعایت نکنید، لوازم برقی خانه‌تان مثل یخچال و تلویزیون خیلی زود می‌سوزند، چون برخلاف ویژگی‌های مثبتشان اغلب مقاومت اندکی دارند.

یکی از مهمترین عوامل آسیب‌زا که در بسیاری از مواقع دامن‌گیر لوازم خانگی می‌شود، نوسان‌های برق است. نوسان‌ها به‌خصوص در روز‌های گرم تابستانی به‌شدت کاهش و افزایش پیدا می‌کنند که این موجب قطع‌شدن برق می‌شود. با قطع و وصل‌شدن‌های مداوم برق، نوسان‌های آن زیاد و کم می‌شوند و گاهی به‌شدت و به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا خواهند کرد. این نوسان‌ها می‌توانند باعث سوختگی لوازم خانگی شوند و کارایی آنها را مختل کنند.

به‌منظور جلوگیری از آثار مخرب نوسان‌ها، از محافظ‌های برق استفاده می‌شود. این محافظ‌ها در مسیر برق قرار می‌گیرند و جریان اضافه آن را قطع یا به زمین منتقل می‌کنند. محافظ‌ها درصد سوختگی لوازم خانگی برقی را به‌حداقل می‌رسانند و حکم یک نگهبان دائمی را برای آنها دارند. شما می‌توانید این محافظ‌ها را به‌صورت تک‌راهی یا چندراهی از فروشگاه‌های عرضه لوازم الکتریکی تهیه کنید.

محافظ‌های برق قابلیت مهار‌کردن نوسان انواع کابل‌ها مثل کابل سه رشته و … را دارند، بنابراین نگران این موضوع نیز نباشید.

راهنمای خرید محافظ برق

آشنایی با انواع محافظ برق

برای خرید محافظ برق مناسب در وهله اول باید انواع مدل‌های آن را بشناسید. اما آیا می‌دانید که این محصول در چه مدل‌هایی تولید و به‌دست مشتری‌ها می‌رسد؟

  • محافظ برق خانگی

محافظ‌های خانگی همانطور که از نام آنها پیداست، برای مصارف خانگی طراحی‌شده‌اند و ولتاژ مخصوصی دارند. این محصولات در ۲ نوع معمولی و دیجیتالی به‌فروش می‌رسند که می‌توانید متناسب با نیاز خود و نوع وسیله برقی یکی از انواع آنها را بخرید. مدل‌های معمولی دارای یک دکمه برای قطع و وصل‌کردن جریان برق و سه چراغ نشانگر برای نشان‌دادن وضعیت برق استفاده می‌شود. مدل‌های دیجیتالی علاوه‌بر تمام موارد مدل‌های معمولی، به یک نمایشگر مجهز هستند تا میزان ولتاژ، زمان تأخیر و … را نشان دهند.

  • محافظ برق صنعتی

محافظ برق‌های صنعتی ساختاری پیچیده‌تر نسبت به مدل‌های خانگی دارند و حتی می‌توانند فشار‌های اضافه بسیار قوی را نیز کنترل کنند. از این محصولات معمولاً در کارخانه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شود تا مبادا به تجهیزات و ماشین‌آلات برقی فشاری وارد شود.

محافظ‌های برق صنعتی در کنار انواع تجهیزات الکتریکی کاربردی مانند کابل ارت، سیم‌های آرموردار و … در فروشگاه‌های لوازم الکتریکی معتبر عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌دهیم که قبل از خرید این محصولات حتماً به اعتبار فروشگاه مربوطه و برند عرضه‌کننده توجه داشته باشید تا مبادا دستگاهی با کیفیت نامطلوب بخرید.

مناسبترین محافظ برای انواع لوازم برقی

آیا زمان خرید محافظ برق مناسبترین مدل آن برای لوازم خانگی موردنظرتان را می‌شناسید؟

  • محافظ برق یخچال

در مدل‌های مخصوص یخچال فریزر معمولاً دکمه مخصوص روشن و خاموش تعبیه نمی‌شود، چون این دستگاه‌ها باید به‌صورت مداوم روشن باشند؛ از‌این‌رو محافظ نیز باید دائماً از جریان برق آنها محافظت کند. مدل‌های ارت‌دار نیز برای یخچال فریزر پیشنهاد می‌شوند. توصیه می‌کنیم که محافظ یخچال فریزر را از برند معتبری تهیه کنید تا در طولانی‌مدت دچار آسیب و خرابی نشود.

  • ماشین لباسشویی و ظرفشویی

تولیدکننده‌ها برای ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی انواع محافظ‌های ارت‌دار را تولید می‌کنند. در صورت ورود فشار اضافه به این لوازم الکتریکی، محافظ فشار خود را به زمین منتقل خواهد کرد تا مبادا آسیبی به‌کارکرد دستگاه‌ها وارد کند.

  • محافظ برق کامپیوتر

از تلویزیون و کامپیوتر به‌طور مداوم استفاده نمی‌کنید، بنابراین برای خرید محافظ برق به‌سراغ گزینه‌هایی بروید که دارای دکمه روشن و خاموش هستند. برای این دستگاه‌ها پیشنهاد می‌دهیم که مدل‌های چندراهی بخرید تا در صورت نیاز سایر تجهیزات برقی مثل کنسول بازی، شارژر و … را به آنها متصل کنید.

  • محافظ برق کنسول بازی

شما می‌توانید از محافظ برق‌های مخصوص تلویزیون و کامپیوتر برای کنسول‌های بازی نیز استفاده کنید. پیشنهاد می‌دهیم که حتماً مدل‌های دکمه‌دار را برای این محصولات بخرید تا در زمان عدم استفاده، محافظ را خاموش کرده و از مصرف برق اضافه جلوگیری شود.

  • کولرگازی و لوازم گرمایشی

این محصولات نیز به‌طور مداوم استفاده نمی‌شوند و فقط در نیمی از سال قابل‌استفاده هستند، بنابراین مدل‌های دکمه‌دار بهترین گزینه برای آنها خواهند بود.

  • موبایل

محافظ‌های مخصوص موبایل به‌صورت تایمردار، چراغ‌دار و … تولید می‌شوند و از ورود ولتاژ نامناسب به موبایل جلوگیری می‌کنند.

  • محافظ برق کنتور برق

این محافظ‌ها به‌منظور جلوگیری از آسیب به کنتور برق ساختمان‌ها تولید می‌شوند و ۶۰۰۰ وات توان دارند و به‌خوبی می‌توانند از کلیه لوازم برقی ساختمان نیز محافظت کنند. این محافظ‌ها باید دارای دکمه روشن و خاموش بوده و در برابر آتش‌سوزی نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

مهمترین نکته ها در خرید محافظ برق

لیستی از نکته‌های مهم برای خرید محافظ برق وجود دارد که باید حتماً درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشید:

  1. میزان حداکثر جریان انتقالی توسط محافظ
  2. تعداد فاز
  3. حداکثر توان قابل‌پشتیبانی
  4. امکانات جانبی مثل درگاه USB، صفحه‌نمایش و …
  5. جنس بدنه
  6. تعداد پریز
  7. طول کابل
  8. دکمه خاموش و روشن

بهترین مارک محافظ برق کدام است؟

آیا بهترین مارک‌ها و تولیدکننده‌های محافظ برق در کشور ایران را می‌شناسید؟

سارا ترانس

این برند فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و هم‌اکنون نیز در زمینه تولید لوازم برقی خانگی و صنعتی فعالیت دارد. ساراترانس در ابتدا فقط مشغول به‌ساخت یخچال‌ها و فریزر‌های خانگی بود، اما به‌تدریج اقدام به‌تولید انواع سیستم‌های حفاظتی نیز کرد.

پارت الکتریک

پارت الکتریک فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ شروع کرد و در زمینه تولید انواع محافظ برق، ۳ راهی صنعتی، انواع هواکش، ترمینال ریلی و … فعالیت دارد. جنس بدنه محافظ‌های این برند از پلاستیک فشرده ABS هستند و به‌دلیل کیفیت خوب امکان استفاده از آنها را در اماکن اداری و مسکونی دارید.

تیراژه

برند تیراژه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرد و در ابتدای کار فقط آنتن‌های VHF و UHF تولید می‌کرد. این برند به‌مرور شروع به تولید محافظ‌های برق و انواع محصولات دیگر از جمله پریز، چندراهی، هواکش، لامپ و چراغ و … کرد.

فردان الکتریک

فردان‌الکتریک نیز در سال ۱۳۶۴ شروع به‌کار کرد و از آن زمان تا‌به‌امروز توانست انواع محصولات باکیفیت مثل کلید و پریز، رابط و محافظ الکتریکی، کلید‌های کنترل تک‌فاز و ۳ فاز و … را تولید و روانه بازار کند. شما با محافظ‌های فردان‌الکتریک می‌توانید از تمام لوازم برقی‌تان به‌خوبی محافظت کنید و مانع از ورود جریان برق اضافه به آنها شوید.

خرید محافظ برق، کاری اصولی و بسیار مهم

خرید محافظ برق کاری اصولی و بسیار مهم است و حتماً باید با توجه به‌برخی فاکتور‌ها و مؤلفه‌های مهم انجام شود تا مبادا آسیبی به‌دستگاه‌های برقی بزند. شما می‌توانید قبل از خرید مشخصه‌های محافظ موردنظر را از فروشنده بپرسید و نوع دستگاه‌ها و لوازم الکتریکی‌تان را نیز به او بگویید تا وی کاملاً بر اساس نیازتان محصولی کارآمد و مناسب را برای خرید پیشنهاد دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *