آتش سوزی سیم برق و کابل

فهرست

آتش سوزی سیم برق و کابل

فهرست

حتی در صورت استفاده از باکیفیتترین و بهترین کابل تخت، آرموردار، محافظ و … در برخی موارد امکان بروز آتش سوزی سیستم برق‌کشی ساختمان وجود دارد. این مشکل به دلایل مختلفی به وقوع می‌پیوندد و خطرات زیادی را به بار می‌آورد، به‌همین‌دلیل باید حتماً درباره آن اطلاعات کامل و کافی به‌دست‌آورید.

آتش سوزی سیم برق و کابل‌ها می‌تواند خسارت مالی زیادی را برایتان به بار بیاورد و حتی گاهی منجر به بروز خسارات جانی شود؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم که حتماً عملیات سیم‌کشی ساختمان را با استفاده از انواع کابل سه رشته و بسیاری از سیم‌های باکیفیت دیگر انجام دهید.

هم‌اکنون به‌منظور جلوگیری از این اتفاقاً تولیدکننده‌ها اقدام به ساخت سیم‌ها و کابل‌های باکیفیتی مثل کابل ارت کرده‌اند؛ اما با وجود تولید چنین سیم‌هایی نمی‌توان از رفع این مشکل به‌طور کامل اطمینان حاصل کرد؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم اقدامات مهم برای جلوگیری از آتش سوزی کابل را جدی بگیرید.

بررسی مهمترین دلایل آتش سوزی سیم برق

مهمترین دلایل آتش سوزی کابل‌های برق چه هستند؟

جلوگیری از آتش سوزی کابل

  • استفاده از تجهیزات و سیم های قدیمی در سیستم برق کشی

در‌صورتی‌که از تجهیزات قدیمی استفاده کنید، خطر آتش سوزی تا میزان قابل‌توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند. سیم‌های قدیمی و تجهیزات کهنه به‌دلیل بافت نامناسب در صورت بروز کوچکترین فشار الکتریکی دچار آسیب می‌شوند و زمینه آتش سوزی را به‌وجود می‌آورند. هم‌اکنون نیز ۱۰ درصد بروز این اتفاق در ساختمان‌های غیرمسکونی و ۱۳ درصد آنها در ساختمان‌های مسکونی فقط به‌دلیل تجهیزات قدیمی است.

  • سیم کشی غیراستاندارد توسط افراد غیر حرفه ای

افراد غیرحرفه‌ای حتی باکیفیتترین کابل‌ها را به‌شیوه‌ای نامناسب در سیستم برق‌کشی ساختمان پیاده‌سازی می‌کنند، به‌شکلی که در کوتاه‌ترین زمان منجر به‌بروز حوادثی هولناک مثل آتش سوزی می‌شوند. توصیه می‌کنیم که برای انجام این کار حتماً به‌سراغ برق‌کشی‌های حرفه و با مهارتی بروید که بیشتر عمر خود را صرف این حوزه کرده‌اند و به‌خوبی روش‌های برق‌کشی استاندارد را می‌دانند.

  • عدم به کارگیری محافظ برای لوازم برقی در خانه یا اماکن اداری و تجاری

محافظ‌ها به‌خوبی جریان برق را کنترل می‌کنند و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری خواهند کرد. جلوگیری از افزایش فشار جریان برق نیز منجر به پیشگیری از مشکلاتی مانند آتش سوزی می‌شود. توصیه می‌کنیم برای تمام وسایل برقی‌تان محافظ تهیه کنید تا مبادا چنین مشکلی گریبان‌گیرتان شود.

  • عدم رسیدگی به کابل ها و قرارگیری آنها تحت شرایط نامطلوب

توصیه می‌کنیم که حتماً در بازه‌های زمانی کوتاه مدت اقدام به بررسی سیم‌ها و کابل‌های به‌کاررفته در سیستم برق‌کشی ساختمان کنید تا از سلامت کامل آنها مطمئن شوید. قرارگیری این سیم‌ها تحت شرایط نامطلوب باعث آسیب‌دیدن بافت و بدنه‌شان می‌شود که به‌همین‌دلیل در مدتی کوتاه مشکلاتی مثل آتش سوزی و … رخ می‌دهد.

  • عدم شناخت انواع سیم و به کارگیری آنها در موقعیت های نامناسب

شما باید با انواع سیم‌ها و کابل‌ها در صنعت برق‌کشی ساختمان آشنا باشید و از هر کدام از آنها در موقعیت مناسبی استفاده کنید تا مبادا مشکل و خطری برایتان به‌وجود بیاید. انواع کابل‌ها در صنعت برق‌کشی عبارت هستند از افشان، کنترل، شبکه، جوش، خشک، آرموردار و …!

  • استفاده از محصولات تقلبی و بی کیفیت به جای محصولات اصل

کابل‌های تقلبی بازار از مواد بی‌کیفیتی ساخته‌شده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که در صورت استفاده از آنها مشکلات زیادی برایتان به‌بار بیاید؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم که حتماً با برند‌های تولیدکننده معتبر این محصولات آشنا شوید و درباره کارخانه و ویژگی‌های مختلف محصولات اطلاعاتی به‌دست‌آورید. شما باید به‌برخی از نشانه‌های انواع سیم‌های باکیفیت و مناسب نیز توجه داشته باشید تا مبادا دچار مشکلی شوید که برخی از این نشانه‌ها عبارت هستند از:

  1. مس به‌عنوان بهترین هادی جریان الکتریسیته شناخته می‌شود که جلوی بروز بسیاری از مشکلات مثل آتش سوزی سیم برق را می‌گیرد.
  2. به‌میزان ضخامت عایق و هادی به‌کاررفته در سیم توجه داشته باشید. برخی تولیدکننده‌های سودجو میزان هادی را کم و میزان عایق را زیاد در نظر می‌گیرند تا مشتریان را در دام خود بیندازند؛ مراقبت باشید که در دام چنین افرادی نیفتید و میزان ضخامت هادی و عایق کابل را بررسی کنید.
  3. سیم‌ها باید دارای شماره پروانه و علامت استاندارد باشند تا خیال مشتری را از بابت خرید راحت کنند.
  4. با برش‌دادن سیم‌های مسی، هادی آنها در مرکزشان مشاهده می‌شود.
  5. به‌سطح مقطع عایق توجه داشته باشید، چون باید دورتادور آن یکسان باشد.
  6. عایق سیم هادی باید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی جدا شود، در‌غیر‌این‌صورت کابل‌ها تقلبی هستند.
  7. توصیه می‌کنیم که حتماً این نکته‌ها را جدی بگیرید، چون حتی اگر باعث بروز خطراتی مثل آتش سوزی نشوند، مشکلاتی مثل ازکارافتادگی و سوختن دستگاه‌های برقی را برایتان به بار می‌آورند و خسارات زیادی به‌وجود خواهند آورد.

نحوه جلوگیری از آتش سوزی کابل

برای جلوگیری از آتش سوزی کابل باید حتماً به‌برخی نکته‌های ایمنی توجه داشته باشید:

  • همه لوازم خانگی را فقط به یک پریز متصل نکنید، چون به سیم فشار وارد می‌شود و جرقه می‌زند.
  • تاجای‌ممکن سیم لوازم برقی ناکارآمد را از پریز بکشید.
  • هرگونه ماده یا تجهیزات اشتعال‌زا را از اطراف لوازم برقی دور کنید.
  • حتماً در اماکن از سیستم‌های هشدار‌دهنده دود استفاده کنید تا حتی در صورت بروز خطر آتش سوزی بتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

چرا از مس برای جلوگیری از آتش سوزی سیم استفاده کنیم؟

سیم مسی به‌عنوان باکیفیتترین هادی در بین انواع کابل‌ها شناخته می‌شود که به‌خوبی عملیات انتقال جریان الکتریسیته را انجام می‌دهد و دچار هیچ مشکلی نمی‌شود. این سیم هر چند قیمت زیاد و وزن بالایی دارد، اما در نقطه مقابل ایمنی ساختمان را تا میزان قابل‌توجه‌ای افزایش می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل اغلب افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از کابل‌های معمولی و باکیفیت از مس استفاده کنند.

متأسفانه بسیاری از افراد به‌دلیل پایین‌آمدن هزینه‌ها از کابل‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند که مقاومت بالایی ندارند و نسبت به مس از کارایی زیادی برخوردار نیستند. در صورت ایجاد بار الکتریکی اضافه یا مشکلات دیگر نیز این کابل‌ها خیلی زودتر دچار آتش سوزی می‌شوند و مشکلات و خسارت‌های جانی و مالی زیادی به‌بار می‌آورند.

از جمله ویژگی‌های کابل‌های مسی نیز می‌توان به مقاومت گرمایی بالا، شکل‌پذیری مناسب و هادی قدرتمند برای جریان الکتریکی اشاره کرد که هر کدام از آنها منجر به جلوگیری از خطر آتش سوزی خواهند شد. هم‌اکنون بسیاری از برند‌های معتبر نیز در ساخت محصولات خود از مس استفاده می‌کنند تا ضریب ایمنی ساختمانشان را بالا ببرند.

کابل سازان، عرضه کننده انواع کابل های مقاوم در برابر آتش سوزی

مجموعه کابل سازان در زمینه تولید و عرضه انواع کابل‌های مقاوم در برابر آتش سوزی فعالیت دارد. شما می‌توانید انواع سیم‌های موردنیاز خود را از این مجموعه تهیه و سیستم سیم‌کشی ساختمانتان را به‌صورت کاملاً استاندارد و حرفه‌ای پیاده‌سازی کنید. در این زمینه امکان دریافت مشاوره از کارشناس‌های مجموعه را نیز دارید. این افراد با تکیه بر دانش و مهارت فنی خود کمکتان خواهند کرد که بهترین و باکیفیتترین سیم‌ها را متناسب با نیازتان بخرید.

آتش سوزی سیم برق، خطری جدی برای تمام ساختمان ها

آتش سوزی سیم برق خطری جدی برای تقریباً تمام ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی است و به‌همین‌دلیل باید حتماً از امنیت کامل و کافی سیستم برق‌کشی ساختمانتان مطمئن شوید تا مبادا مشکلی در آن به‌وجود بیاید. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌کنیم که حتماً از برق کش‌های حرفه‌ای کمک بگیرید؛ این افراد بهترین برند‌ها و سیم‌ها را می‌شناسند و با علم و تجربه‌خود سیستم برق‌کشی را به گونه‌ای طراحی خواهند کرد تا جلوی بروز هرگونه مشکل را بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *