سیم کشی ساختمان

فهرست

سیم کشی ساختمان

فهرست

با پیشرفت صنعت ساخت‌و‌ساز، روش‌های جدیدی برای سیم کشی ساختمان به‌وجود آمدند که علاوه‌بر اینکه از کارایی و عملکرد مطلوبی برخوردارند، دکوراسیون داخلی منازل را نیز حفظ می‌کنند و باعث افزایش جذابیت ظاهری آنجا می‌شوند. اما آیا از روش جدید سیم کشی ساختمان اطلاعی دارید؟

در جدیدترین روش‌ها معمولاً از سیم‌ها و کابل‌های مقاومی مثل کابل ارت استفاده می‌شود که از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند و تا مدت‌ها می‌توانند با حفظ کارایی و عملکردشان نیازتان را به تعمیرات و نگهداری‌های سخت و پیچیده از بین ببرند.

هم‌ اکنون بسیاری از مجری‌های ساخت‌و‌ساز ترجیح می‌دهند که به‌جای روش‌های قدیمی و پرچالش، از روش‌های جدید استفاده کنند. آنها به‌مرور و با تکمیل‌شدن ساختمان، مراحل برق‌کشی را انجام می‌دهند و با استفاده از انواع کابل تخت و … پروژه را تکمیل می‌کنند.

معرفی انواع روش های سیم کشی ساختمان

برای اینکه با روش جدید سیم کشی ساختمان آشنا شوید، ابتدا باید درباره انواع روش‌های برق‌کشی اطلاعاتی به‌دست آورید.

سیم کشی ساختمان

  • روش توکار

یکی از متداول ترین انواع روش‌های برقکاری ساختمان، روش توکار است که طی آن تمام کابل‌ها و سیم‌ها را زیر سیمان، گچ یا مصالح ساختمانی دیگر به‌کار ‌می‌روند. این روش ظرافت و جذابیت ظاهری بیشتری به محیط می‌بخشد و موجب حفظ دکوراسیون خواهد شد. هم‌اکنون نیز بسیاری از مجری‌های پروژه‌های ساختمانی اداری، مسکونی و تجاری نیز برق کاری بنا و ساختمان موردنظرشان را انجام می‌دهند.

سیم‌های تولیدشده برای این روش معمولاً دارای چندین عایق خاص هستند تا مبادا در طول مدت استفاده دچار آسیب و خرابی شوند. علاوه‌براین در برخی مدل‌های دیگر نیز از خرطومی‌ها و لوله‌های مخصوص استفاده می‌کنند تا مبادا عوامل آسیب‌زای مختلف به بدنه کابل‌ها آسیب برسانند و موجب ازکارافتادن آنها شوند.

  • معرفی انواع روش های سیم کشی توکار

برق‌کشی به‌روش توکار روش‌های مختلفی دارد و شامل دسته‌بندی‌های متفاوتی می‌شود. تکنسین‌ها و مجری‌های پروژه‌های سیم کشی باید بر اساس موقعیت یکی از این‌روش‌ها را اجرا کنند.

  • استفاده از جعبه تقسیم

یکی از روش‌های قدیمی استفاده از جعبه تقسیم است که آن را در قسمت بالای کلید و پریز‌های داخل بنا نصب و تمام کابل‌ها را از این جعبه خارج می‌کردند. این روش به‌دلیل ضریب ایمنی کم اکنون منسوخ شده و هیچ‌کدام از مجری‌های ساخت‌و‌ساز از آن استفاده نمی‌کنند.

  • استفاده از جعبه کلید و پریز

استفاده از جعبه کلید و پریز یکی دیگر از روش‌های برق‌کشی ساختمان به‌شیوه توکار است که طی آن در قسمتی از دیوار مکان مشخصی را در نظر می‌گیرند و جعبه را در آنجا قرار می‌دهند. برای دسترسی به این جعبه کافیست کلید و پریز‌ها را باز و آنها را از محفظه موردنظر خارج کنید. اکنون به‌راحتی به این جعبه و تمام کابل‌های آن دسترسی خواهید داشت.

  • استفاده از جعبه فیوز

جعبه فیوز یکی دیگر از روش‌ها است که سیم‌ها را به داخل آن هدایت می‌کنند و سپس از طریق جعبه به‌بخش‌های دیگر انتقال می‌دهند. در صورت استفاده از جعبه فیوز حتی در صورت بروز مشکل به‌راحتی می‌توانید عیب‌یابی را انجام دهید و مشکل به‌وجود‌آمده را از بین ببرید.

  • روش روکار

روش روکار همانطور که از نام آن پیداست، روی پروژه و سطح موردنظر اجرا می‌شود و جلوه ظاهری خوبی ندارد. در واقع در برخی مواقع که امکان استفاده از سیم‌ها در زیر گچ، داخل لوله‌های زیر دیوار و … وجود ندارد، از روش روکار استفاده می‌کنند. البته هم‌اکنون لوله‌ها و داکت‌هایی تولید‌شده‌اند که به‌راحتی می‌توانید کابل‌ها را داخل آنها قرار دهید و نظم و زیبایی بیشتری به محیط ببخشید، اما حتی با انجام این کار نمی‌توانید انتظار جذابیت ظاهری بالایی مثل روش‌های توکار داشته باشید.

البته روش روکار مزیت‌هایی نیز دارد، مثلاً عیب‌یابی و رفع مشکلات آنها بسیار ساده و راحت است و حتی در صورت بروز مشکل لازم نیست بخشی از دکوراسیون محیط را تخریب کنید تا به کابل‌های به‌کاررفته در سیستم برق‌کشی ساختمان دسترسی داشته باشید.

معرفی روش جدید سیم کشی ساختمان

روش جدید سیم کشی ساختمان کمکتان می‌کند تا استاندارد‌های برق‌کشی را به‌طور کامل رعایت کنید و دچار کمترین اشتباه و مشکلی شوید. انواع روش‌های برق‌کشی ساختمان عبارت هستند از:

  • کلاف کابل بدون پیچ خوردگی

در صورت استفاده از سیم‌هایی با روکش پلاستیکی ابتدا باید آنها را صاف و سپس از حفره بیرون بکشید.

  • منظم کردن جعبه تقسیم

برای انجام این کار ابتدا باید تمام سیم‌های بدون برق به‌واسطه پیگتیل جمع و به‌یکدیگر متصل شوند. شما باید تمام سیم‌ها را تا پشت جعبه به‌واسطه پیگتیل جمع کنید. انجام این کار برای کابل‌های نول نیز ضروری است. بعد از جمع‌کردن این کابل‌ها، نوبت به پوشاندن سیم‌های فاز می‌رسد که باید آنها را در قسمت انتهایی جعبه به جلو و عقب بچرخانید. شما باید به‌منظور ایجاد تمایز بین این سیم و کابل‌های دیگر، آن را با کلاهک ضداتصال بپوشانید.

  • جداکردن پوشش کابل فیدر زیرزمینی

شما می‌توانید از کابل‌های فیدر به‌عنوان انتقال‌دهنده سیگنال‌های برق استفاده کنید. به‌منظور جداکردن پوشش نیز باید ابتدا سیم‌های سیاه و سفید را از یکدیگر جدا، کار را از قسمت سطح مسی شروع کرده و به جدا‌کردن سیم عایق با انبردست بپردازید.

  • ایجاد شبکه سیمی

برخی افراد در زمان انتقال سیم با کمک لوازم جانبی از اینکه مبادا سیم‌ها داخل لوله گیر کنند، دچار شک و شبه‌هایی می‌شوند که در این زمان به‌راحتی می‌توان با گیره‌های قلاب‌دار مشکل را برطرف کرد. در واقع شما باید سیم را لخت کرده و با متصل‌کردن قلاب به آن عملیات انتقال کابل از روکش را انجام دهید. برای محکم‌کردن سطح کار نیز امکان استفاده از چسب را خواهید داشت.

  • علامت گذاری سیم ها

اگر فقط سیم‌هایی را که باید به‌یکدیگر متصل شوند، علامت‌گذاری کنید، جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را می‌گیرید. برای انجام این کار کافیست به‌سراغ کابل‌های رنگی بروید یا به‌واسطه ماژیک علامت‌هایی را روی کابل‌های موردنظر بزنید. استفاده از کلاهک نیز کار را برایتان ساده‌تر خواهد کرد.

  • لخت کردن پوشش کابل

قطعاً قراردادن سیم روکش‌دار داخل جعبه و سپس لخت‌کردن آن به‌واسطه خم‌کردن و… کمی مشکل و سخت است؛ برای همین بر اساس روش جدید سیم کشی ساختمان توصیه می‌کنیم ابتدا کابل را علامت‌گذاری کرده و سپس آن را لخت کنید. اکنون می‌توانید بدون فشارآوردن به کابل آن را داخل جعبه قرار دهید.

روش جدید سیم کشی ساختمان، برطرف کننده عیب و ایرادات

روش جدید سیم کشی ساختمان نه‌تنها عیب‌ها و ایرادات را برطرف می‌کند، بلکه کارایی و عملکرد سیستم برق‌کشی ساختمان را نیز افزایش می‌دهد و جلوی بروز بسیاری از مشکلات را در آینده می‌گیرد. هم‌اکنون نیز بسیاری از مجری‌های ساخت‌و‌ساز یا برق‌کار‌ها به‌جای استفاده از روش‌های قدیمی، از این متد‌ها استفاده می‌کنند تا پروژه‌ای بدون‌نقص و کاملاً حرفه‌ای را پیاده‌سازی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *