علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

فهرست

علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

فهرست

علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

حتماً تا به امروز توپ‌های نارنجی و قرمز رنگی را برروی سیم‌های برق دیده‌اید که توجه‌تان را به خود جلب کرده‌اند. اما این توپ‌ها چه هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ چرا باید آن‌ها را روی سیم‌های برق استفاده کنند؟ این‌ها سؤالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر می‌کند.

در صنعت برق ابزار‌های مختلفی برای افزایش کارایی انتقال امن الکتریسیته وجود دارد، از کابل تخت گرفته تا توپ‌ های قرمز همه به‌ نحوی باعث انتقال ایمن برق می‌شوند. شما می‌توانید نمونه‌های مختلفی از این توپ‌ها را در کوهستان‌ها، دکل‌های برق نزدیک به دریا و … ببینید.

تمام صنعتگران حوزه برق با کارآیی توپ قرمز روی سیم آشنا هستند. این ابزار با اندازه‌ای بین ۲۰ تا ۳۶ اینچ دید مناسبی برای بالگرده و هواپیما‌ها به وجود می‌اورند، به‌همین دلیل جلوی بسیاری از خسارات جانی و مالی را می‌گیرند.

توپ قرمز روی سیم برق چیست؟

اگر به تازگی وارد بازار کار صنعت برق‌شده‌اید، باید با کارآیی ابزار‌های مختلف در این صنعت آشنا شوید. از کابل سه رشته گرفته تا توپ‌های قرمز از جمله کاربردی‌ترین ابزار‌ها در این حوزه هستند. این توپ‌ها در ارتفاعات بالا و برروی کابل‌های فشار قوی نصب می‌شوند و جلوی بسیاری از خسارت‌ها را می‌گیرند. جنس این توپ‌ها پلاستیکی و به‌صورت رنگی تولید می‌شوند و اغلب در مناطقی از جمله کوهستان‌ها، بزرگراه‌ها، دره‌ها، دریا‌ها، رودخانه‌ها و … به کار می‌آیند.

توپ‌های نارنجی دیدپذیری مناسبی برای بالگرد‌ها و هواپیما‌ها دارند، برای همین جلوی برخورد آن‌ها را می‌گیرند. این ابزار با وزن ۵ تا ۱۰ کیلوگرم روی کابل‌ها قرار گرفته و سرنشینان را از وجود دکل‌های برق در مسیرشان مطلع می‌کنند. مجری‌ها این وسیله را برروی کابل‌هایی با ارتفاع پایین و مناطق پررفت‌و‌آمد نیز قرار می‌دهند تا ایمنی کاملی برای محیط به وجود بیاورند.

توپ‌ های قرمز رنگ علاوه‌ بر افزایش دیدپذیری موجب تغییر فرکانس همسانی و پیشگیری از پارگی سیم‌ها نیز می‌شوند؛ به‌همین دلیل مجری‌های صنعت برق به استفاده از آن تأکید زیادی دارند. قبل از نصب این ابزار ابتدا فشار برق را در نظر می‌گیرند، چون این توپ‌ها باید برروی کابل‌های فشار قوی نصب شوند. در صورتی که کابل ولتاژی بالاتر از ۱ کیلو ولت یا ۱۰۰۰ ولت داشته باشد، فشاری قوی به‌شمار امده و استفاده از این کره‌ها برای آن الزامی است.

توپ قرمز روی سیم برق چیست؟

ساختار توپ قرمز روی سیم برق چگونه است؟

توپ‌ های قرمز در حین‌ داشتن ابعاد مناسب باید وزن کمی داشته باشند تا فشاری بر کابل‌ ها وارد نکنند. این توپ‌ ها در معرض آسیب‌های مختلف محیطی نیز قرار دارند، بنابراین باید در تولید آن‌ها از مواد مناسبی استفاده شود. تولیدکننده‌ ها در مراحل ساخت این وسیله سوراخ‌ هایی را نیز بر روی آن در نظر می‌گیرند تا در حین بارندگی آب باران داخل آن جمع نشود. قطعاً با جمع‌شدن آب باران وزن زیادی روی سیم به وجود می‌آید و خطرات زیادی آن را تهدید می‌کند.

نحوه تولید توپ قرمز روی سیم برق چگونه است؟

تولیدکننده‌ها برای افزایش دوام این قطعه از مواد باکیفیتی استفاده می‌کنند. آن‌ها را روی پلاستیک یا فلز‌ها را با رنگدانه‌ های مقاوم در برابر اشعه‌های فرابنفش نیز می‌پوشانند تا مبادا بعد از مدت کوتاهی آسیب ببینند و کارآیی‌شان را از دست دهند.

بررسی کاربردهای توپ قرمز روی سیم برق

  • قابل‌استفاده در نزدیکی خطوط فشار برق قوی
  • قابل‌استفاده برروی سیم‌های استفاده‌شده در محیط‌های پررفت‌و‌آمد
  • استفاده در نزدیکی فرودگاه‌ها

انواع رنگ بندی توپ روی سیم برق

رنگ استفاده‌شده برای این ابزار اهمیت زیادی دارد، چون خاصیت دیدپذیری آن را افزایش می‌دهد. در کشور‌های مختلف از رنگ‌بندی‌های متنوعی برای این ابزار استفاده می‌شود، اما همه آن‌ها تأکید دارند که رنگ به‌گونه‌ای کاملاً مشخص باشد و به چشم بیاید. برای همین در اغلب کشور‌ها از قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند، چون حتی در شب به خوبی قابل دید بوده و سرنشینان را از وجود سیم‌های برق مطلع می‌سازند.

شما باید برای انتخاب رنگ به محل نصب توجه کنید. معمولاً در مناطق پررفت‌وآمد و ارتفاع پایین از رنگ‌های نارنجی و قرمز استفاده می‌شود.

در کشور آمریکا معمولاً رنگ این توپ‌ها را نارنجی در نظر می‌گیرند. در کشور‌های اروپای رنگ آن‌ها نارنجی، سفید و قرمز است. تکنسین‌ها در کشور ایران رنگ نارنجی را برای این ابزار انتخاب می‌کنند.

البته برخی استاندارد‌ها نیز در انتخاب رنگ‌ها باید رعایت شود. مثلاً در صورتی که روی یک خط انتقال برق توپ‌هایی کمتر از ۴ عدد نصب شوند، باید رنگ آن‌ها را نارنجی در نظر گرفت. در صورت استفاده بیشتر از ۴ عدد امکان به کارگیری رنگ‌بندی‌های دیگری از جمله سفید، زرد و … نیز وجود دارد.

توپ قرمز روی سیم برق چیست؟

نحوه نصب توپ قرمز روی سیم برق

در بخش داخلی این ابزار فنر‌های مخصوصی را قرار می‌دهند که امکان جایگیری برروی کابل‌ها را داشته باشند. این فنر‌ها قابلیت افزایش یا کاهش طول کابل‌ها در یک جهت را دارند. تکنسین‌ها برای نصب توپ‌های قرمز معمولاً بالاترین کابل‌ها را انتخاب می‌کنند تا مبادا سرنشیان هواپیما‌ها یا بالگرد‌ها از وجود آن‌ها مطلع نشوند.

در برخی موارد چندین سیم در ارتفاع زیاد روی دکل نصب شده‌اند. در این زمان تکنسین‌ها با رعایت فاصله ۲۰۰ فوتی این ابزار روی برروی سیم‌ها قرار می‌دهند. با انجام این کار وزن توپ فقط برروی یک کابل نبوده و روی تمام سیم‌ها قرار می‌گیرد.

تعداد نصب این ابزار کاملاً به نوع پروژه بستگی دارد. مثلاً در برخی اماکن مثل نزدیک فرودگاه‌ها تکنسین‌ها باید از توپ‌های بیشتری استفاده کنند تا دید کافی برای خلبان‌ها به وجود بیاورند. در این مکان معمولاً بین ۴ تا ۵ عدد کره استفاده می‌شود.

در مرحله آخر نصب یعنی قراردادن توپ برروی کابل هیچ چالشی وجود ندارد. این ابزار‌ها از ۲ نیم‌کره تولید‌شده‌اند، بنابراین کافیست از ۲ جهت کابل آن‌ها را به‌واسطه گیره متصل کنید. البته قبل از انجام این کار شرایط سیم‌ها را نیز در نظر بگیرید تا مبادا آسیبی به آن‌ها برسد.

توپ قرمز روی سیم برق، ابزاری کاربردی و مهم در افزایش ایمنی انتقال برق

توپ روی سیم برق از جمله مهمترین تجهیزات ایمنی است که این روز‌ها در بسیاری از مناطق استفاده می‌شود. در صورت عدم استفاده از این ابزار احتمال برخورد هواپیما‌ها یا بالگرد‌ها به آن‌ها وجود دارد. این اتفاق موجب واژگون‌شدن دکل‌ها و خسارات جانی و مالی خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق مجری‌های پروژه برق‌کشی‌های شهری ترجیح می‌دهند که با فاصله استاندارد و مناسب از این کره‌ها استفاده کنند.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره توپ روی سیم برق با کارشناس‌های مجموعه کابل سازان تماس بگیرید. این افراد با تکیه بر دانش و تجربه‌شان راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند. همچنین در صورت تمایل برای خرید تجهیزات برقی مشابه توصیه می‌کنیم که حتماً کارشناس‌های کابل سازان کمک بگیرید. این مجموعه در زمینه عرضه تجهیزات برقی فعالیت دارد و محصولاتی با کیفیت عالی را به دست مشتری‌های خود می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *