نکته های مهم در نصب اسپلیتر

فهرست

نکته های مهم در نصب اسپلیتر

فهرست

اسپیلتر‌ها از جمله مهمترین تجهیزات برای اینترنتی خانگی هستند که جلوی هرگونه اختلال را می‌گیرند. این قطعه‌های الکترونیکی کوچک از ۳ پورت مختلف تشکیل می‌شوند و به‌راحتی سیگنال‌های تلفن و اینترنت را از یک دیگر جدا می‌کنند. اگر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید، باید حتماً یکی از این تجهیزات را بخرید.

اسپلیتر مودم در مراکز فروش کابل شبکه، UPS و سایر تجهیزات الکترونیکی به فروش می‌رسد. این قطعه قیمت زیادی ندارند، اما به‌دلیل کاربرد مهم، بسیاری از افراد برای اماکن اداری، تجاری و خانگی از آنها استفاده می‌کنند.

قبل از استفاده از اسپیلتر‌ها باید حتماً درباره این قطعه‌ها اطلاعات کاملتری به‌دست آورید تا با آگاهی کامل از آنها استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های حرفه‌ای فعال در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی نیز کمک بگیرید تا به‌صورت کامل راهنمایی‌تان کنند.

اسپلیتر چیست؟

اسپیلت یا Split در زبان انگلیسی به معنای ۲ قسمت‌کردن است. از معنای این واژه متوجه می‌شویم که اسپیلتر‌ها وظیفه تقسیم‌ کردن را بر عهده دارند. در واقع این قطعه‌ های الکترونیکی سیگنال خطوط تلفن را به ۲ بخش مخصوص تلفن و اینترنت ADSL تقسیم می‌کنند. تولیدکننده‌ها در این تجهیزات از ۳ پورت مختلف استفاده کرده‌اند که در یک پورت سیم اصلی متصل می‌شود. شما می‌توانید با ۲ پورت دیگر سیم مخصوص تلفن و اینترنت خود را متصل کنید و جلوی بروز اختلال‌ها را بگیرید.

شرکت‌های اینترنت برای دسترسی مردم به این سرویس سیگنال‌ها را به‌واسطه خطوط مخابراتی ارسال می‌کنند. در صورتی که از اسپیلتر‌ها استفاده نکنید، احتمال بروز اختلال افزایش پیدا می‌کند. مثلاً اگر تلفن زنگ بخورد، اینترنت قطع می‌شود یا هنگام صحبت‌کردن با تلفن صدای خش و نویز به گوش می‌رسد. در‌صورتی‌که سیستم اینترنت منزل یا محیط کار شما برروی خطوط تلفن قرار داده‌شده، باید از اسپلتر‌ها استفاده کنید تا جلوی اختلالات را بگیرید.

اسپلیتر یک قطعه الکترونیکی Passive است که نیازی به نیروی برق ندارند؛ بنابراین برای استفاده از آن هیچ نیازی به کابل تخت، سه رشته و … ندارید.

نصب اسپلیتر مودم

نحوه کار اسپلیتر مودم چگونه است؟

برای اطلاع از نحوه کارایی اسپیلتر‌ها ابتدا باید درباره سیگنال تلفن و اینترنت اطلاعاتی به‌دست آورید. در خطوط تلفن از سیگنال‌های آنالوگ استفاده می‌شود که کاملاً وابسته به زمان هستند و در بازه‌های زمانی مختلف دچار تغییراتی می‌شوند. این سیگنال‌ها صوتی بوده و متناسب با فرکانس صورت انسان یعنی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلوهرتز طراحی شده‌اند.

در اینترنت از سیگنال‌های دیجیتالی استفاده می‌شود که دارای داده و اطلاعات هستند. این سیگنال‌ها با فرکانس بالایی کار می‌کنند.

همانطور که متوجه شدید، خطوط تلفن دارای ۲ سیگنال کاملاً متفاوت نسبت به یکدیگر هستند که در زمان استفاده از هر ۲ قطعاً اختلالاتی به‌وجود می‌آید. اسپیلتر‌ها این سیگنال‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند تا در کارایی یک‌دیگر اختلالی به‌وجود نیاورند. این دستگاه کوچک را می‌توان مانند یک سیستم فیلتراسیون دانست که جلوی ورود سیگنال‌های بالای اینترنت به خط تلفن را می‌گیرد و مانع قطعی اینترنت در زمان استفاده از تلفن نیز می‌شود.

بررسی ساختار اسپیلترها

داخل اسپیلتر‌ها معمولاً یک مدار الکتریکی و ۳ پورت مختلفی جاگذاری شده است. روی این مدار الکتریکی تجهیزات مختلفی از جمله خازن، سیم‌پیچ و مقاومت وجود دارد. تولید کننده‌ ها آرایش خازن و سیم پیچ را در این دستگاه به‌گونه‌ای در نظر می‌گیرند که تنها فرکانس‌ های پایین را از خود عبور دهد و سیگنال‌ های بالای اینترنت را حذف کند. با این سبک طراحی سیگنال ابتدا به قسمت پورت تلفن متصل شده و بدون هیچ تغییری به پورت ADSL انتقال داده می‌شود.

نحوه استفاده از اسپلیتر چگونه است؟

برای استفاده از اسپلیتر مودم هیچ نیازی به ۳ سیم نیست. اگر به قسمت کناری هر یک از پورت‌ها توجه کنید، اطلاعاتی درج شده است که به شما در نحوه استفاده کمک می‌کنند.

در قسمت پورت اصلی معمولاً عبارت Line را می‌بینید که به معنی خط اصلی است. در کنار پورت اینترنت نیز عبارت DSL یا Modem و در کنار پورت تلفن عبارت Phone را می‌خوانید. شما باید سیم اصلی را به پورت Line، سیم اینترنت را به DSL یا Modem و سیم تلفن را به Phone متصل کنید.

نکته های مهم در نصب اسپلیتر مودم

برخی نکته‌های مهم در نصب اسپیلتر‌ها وجود دارد که حتماً باید به آنها توجه داشته باشید. این نکته‌ها عبارت هستند از:

  • کیفیت سوکت‌ها و اتصالات اهمیت زیادی دارد، در صورت وجود کوچکترین مشکل در این زمینه اسپلیتر به‌خوبی کار نمی‌کند.
  • در برخی موارد حتی بعد از استفاده از این دستگاه الکترونیکی همچنان در حین صحبت با تلفن نویز‌هایی به گوش می‌رسد. در این زمان کافیست فاصله مودم تا تلفن را بیشتر کنید.
  • در برخی اماکن مثل محیط‌های اداری معمولاً از چندین خط تلفن استفاده می‌شود. برای چنین مکان‌هایی باید برای هر خط تلفن یک اسپلیتر تهیه شود.
  • اسپیلتر‌ها ضدآب نیستند، بنابراین باید در محیطی به دور از رطوبت و آب نگهداری شوند.
  • گاهی در صورت استفاده از اسپلیتر اینترنت دچار قطع‌و‌صل‌های ناگهانی می‌شود یا در حین انجام کار‌ها متوجه پینگ بالا می‌شود. این مشکل می‌تواند به‌دلیل خراب‌بودن این دستگاه باشد، بنابراین آن را با قطعه جدید و سالمی جایگزین کنید.
  • برخلاف تصور بسیاری افراد، این دستگاه‌ها سرعت اینترنت را پایین نمی‌آورند و در صورت نصب صحیح حتی باعث بالارفتن سرعت نیز می‌شوند. اگر با نصب اسپلیتر تغییری در سرعت اینترنت به‌وجود آمد، تنها چاره پیش‌روی شما جدا‌کردن خط اینترنت از تلفن است.
  • شما باید این دستگاه را در ابتدای قسمت ورود خط تلفن قرار دهید.
  • برخی اسپیلتر‌ها را با میکروفیلتر‌ها اشتباه می‌گیرند. میکروفیلتر‌ها ابزاری برای گرفتن نویز در سر راه خطوط تلفنی هستند، اما سیگنال‌های صوتی و دیتا را از یکدیگر جدا نمی‌کنند.
  • در حین خرید این دستگاه حتماً به‌میزان قدرت تفکیک سیگنال‌ها توجه داشته باشید.

اسپیلتر، تجهیزاتی کاربردی در خطوط تلفن و اینترنت

اسپیلتر‌ها تجهیزاتی کاربردی و مهم در خطوط تلفن و اینترنت هستند که باید در هر خانه‌ای یکی از آنها وجود داشته باشد. اگر سروکارتان با اینترنت است، در صورت عدم استفاده از این قطعه قطعاً در آینده مشکلاتی برایتان به‌وجود می‌آید. اسپیلتر‌ها قیمت زیادی ندارند، اما به‌دلیل کاربرد گسترده‌شان معمولاً از آنها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این تجهیزات را از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی تهیه و استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز کافیست با مشاور‌های فروش این مراکز مشورتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *