ترانس تقویت برق چیست

فهرست

ترانس تقویت برق چیست

فهرست

ترانس تقویت برق ابزاری ضروری به‌منظور جلوگیری از آسیب‌رسانی به‌دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی است که در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. این محصول هم‌اکنون توسط برند‌های مختلفی در بازار عرضه شده که باید به‌دنبال بهترین و امن‌ترین محصول باشید.

ترانس‌های برق نقش یک محافظ بسیار قوی را از وسایل برقی در برابر نوسانات و ولتاژ‌های زیاد بازی می‌کنند. هرگونه جریان اضافه کابل سه رشته، تخت و … به‌واسطه این ابزار از بین می‌رود، بنابراین هیچ دلیلی برای آسیب دیدگی دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت.

هرچند با پیشرفت فناوری تولیدکننده‌ها به‌منظور جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابل ارت و … را تولید کرده‌اند، اما ترانس‌های برق همچنان در ردیف بهترین ابزار‌های محافظتی سیستم‌های الکتریکی شناخته می‌شوند. شما باید قبل ازخرید این محصولات اطلاعات کافی و کاملی درباره آنها به‌دست‌آورید.

ترانس تقویت برق چیست

ترانس تقویت برق چیست؟

وسایل برقی مختلف هزینه‌های زیادی دارند؛ هم‌اکنون انواع یخچال، تلویزیون، کولر‌ها و وسایل الکتریکی و الکترونیکی دیگر با قیمت چند ده میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. قیمت بالای این محصولات باعث‌شده تا مردم به فکر استفاده از ابزار‌هایی به‌منظور محافظت از آنها باشند که یکی از بهترین ابزار‌های حفاظتی ترانس برق است. دستگاه‌های الکتریکی در معرض نوسانات جریان برق شاید از کار افتاده و دیگر قابل‌استفاده نباشند، به‌همین‌منظور همواره باید جریان برق ثابتی را برای آنها فراهم کرد که این کار را ترانس‌ها بر عهده می‌گیرند.

ترانس‌های تقویت که آنها را با نام ترانس رله‌ای یا استابلایزر نیز می‌شناسند، از هرگونه اختلالات مانند افت ولتاژ یا نوسان جلوگیری می‌کنند. این ابزار‌ها پیش از آنکه هرگونه نوسانی به‌دستگاه‌های برقی وارد شود، آن را به‌صورت خودکار برطرف خواهند کرد. با این اتفاق طول عمر دستگاه‌ها بالا می‌رود و تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی به عملکرد خود ادامه خواهند داد.

تولیدکننده‌ها ترانس تقویت برق را به‌گونه‌ای تولید می‌کنند که در کمترین زمان ممکن یعنی حدود ۱ ثانیه اختلالات را تشخیص دهد و برای رفع آنها اقدام کند. همه این ابزار‌ها را در کنار کلمه تقویت می‌شناسند، اما یکی از کارآیی‌های آنها کاهش ولتاژ در زمان افزایش آن است. در گذشته این محصولات با ویژگی‌های بسیار معمولی تولید می‌شدند، اما با پیشرفت علم و فناوری هم‌اکنون انواع آنها با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی مثل نمایشگر دیجیتالی و … تولید ‌شده‌اند.

برق شهری با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کند. در پشت پریز برق همواره این ولتاژ کم یا زیاد می‌شود، بنابراین یک ترانس کارآمد در این زمان ولتاژی صاف، دقیق و بدون هیچ ایراد را به دستگاه می‌رساند.

آشنایی با انواع ترانس برق

ترانس‌های تقویت برق در مدل‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند و آنها را بر اساس نوع کاربری، جنس هسته، میزان فرکانس، تک‌فاز یا ۳ فاز‌بودن، جنس عایق، سطح ولتاژ، سیستم خنک‌کنندگی و … در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند.

انواع ترانس تقویت برق بر اساس ساختار

در حالت کلی آنها را می‌توان در ۳ نوع دسته‌بندی کرد که عبارت هستند از:

  1. رله‌ای: این محصولات در مقیاس مشخصی تولید‌شده و در اغلب موارد برای وسایل برقی خانگی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها ابتدا به‌واسطه کنترل‌کننده‌ها جریان برق را اندازه‌گیری کرده و در صورت مناسب‌بودن جریان ولتاژ آن را مدیریت و رله‌ها را نیز در یک جهت قرار می‌دهند.
  2. سروو: در این ابزار‌ها یک موتور سروو قرار می‌گیرد که وظیفه متناسب‌سازی جریان را بر عهده دارد. این ترانس از قدرت بالایی برخوردار است، به‌همین‌دلیل در شرایط سخت امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت. موتور این دستگاه در صورت اختلاف ولتاژ با قراردادن ترانس در مسیر مناسب از هرگونه آسیب جلوگیری می‌کند.
  3. استاتیکی: استاتیکی ساختار متفاوتی نسبت به مدل‌های سروو و رله‌ای دارد و از قدرت بالایی برخوردار است. این دستگاه به‌دلیل دقت بالا در مدیریت ولتاژ توانسته محبوبیت زیادی بین صنعتگران به‌دست بیاورد.

انواع ترانس برق بر اساس توان

توان خروجی این دستگاه‌ها بر اساس نوع و مدل آنها بین چند میلی وات تا چند مگاوات است. این ابزار‌ها بر اساس ولتاژ مصرفی دستگاه‌های برقی در ۳ نوع توان پایین، توان متوسط و توان بالا تولید می‌شوند.

انواع ترانس برق بر اساس ساختار هسته و سیم‌پیچ

ترانس برق بر اساس نوع سیم پیچ در ۴ نوع مختلف تولید می‌شوند:

  • حلقوی
  • پلانار
  • سیم پیچ‌ها برروی ۲ ساق
  • سیم پیچ‌ها برروی ۱ ساق

انواع ترانس برق بر اساس نوع کاربری

این محصولات با ابعاد و توان‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام در برخی مواقع کاربرد بیشتری دارند. انواع این محصولات بر اساس نوع کاربری عبارت هستند از:

  • ترانس برق قدرت
  • ترانس برق جریان
  • ترانس برق تغذیه

اجزای ترانس تقویت برق

ترانس‌های تقویت برق از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که مهمترین آنها عبارت هستند از:

  • سیم‌پیچ: سیم‌پیچ‌ها به‌صورت آلومینیومی و مسی تولید شده و عایق‌هایی مخصوص هستند تا در صورت افزایش دما مشکلی در کارکرد آنها به‌وجود نیاید. در ترانس‌های تقویت از ۲ سیم‌پیچ استفاده شده که در مورد اول سطح مقطع سیم‌ها بیشتر و تعداد دور آنها کمتر است. سیم پیچ‌های ثانویه نیز دارای سیم‌هایی نازک و تعداد دور بیشتر هستند.
  • هسته: این قطعه با ماده‌ای با درصد نفوذپذیری بالا تولید‌شده است و به‌خوبی خطوط میدان مغناطیسی را محدود می‌کند. با وجود این قطعه کارآیی ترانس افزایش پیدا خواهد کرد.

معرفی بهترین برندهای تولیدکننده ترانس تقویت برق

آیا بهترین برند‌های تولیدکننده ترانس‌های تقویت برق را می‌شناسید؟ در واقع مارک‌ها و برند‌های مختلفی در سطح بازار در زمینه تولید این محصولات فعالیت دارند که شما حتماً باید به‌سراغ بهترین‌ها بروید تا محصولی باکیفیت و ایمنی بالا بخرید:

  • فاراتل

یکی از بهترین برند‌ها در زمینه تولید استابلایز‌ها و سیستم‌های UPS فاراتل است که در کشور ایران فعالیت دارد و محصولات متنوعی را در این زمینه تولید می‌کند. محصولات فاراتل با گارانتی ۱ ساله و ارائه خدمات ۱۰ ساله به فروش می‌رسند، به‌همین‌دلیل توانسته‌اند به‌خوبی اعتماد مشتری‌ها را در بازار جلب کنند.

  • ساکو

برند ساکو را نیز می‌توان در ردیف بهترین مارک‌های تولیدکننده استابلایزر‌ها به‌شمار آورد که مانند فاراتل انواع این محصولات را با گارانتی ۱ ساله و ضمانت ارائه خدمات ۱۰ ساله ارائه می‌دهد. محصولات ساکو هم‌اکنون در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات الکتریکی به فروش می‌رسند.

  • پرنیک

پرنیک نیز به‌عنوان یک شرکت ایرانی دانش بنیان توانسته انواع استابلایزر‌های سوئیچینگ و … را در مدل‌های مختلفی تولید کرده و به‌دست مشتری‌ها برساند. محصولات این برند در مدل‌های ۱۰۰۰ ولت تا ۱۲۰۰۰۰ ولت به فروش می‌رسند، بنابراین امکان تهیه آنها کاملاً متناسب با نیازتان وجود خواهد داشت. پرنیک برای محصولات خود گارانتی ۲ ساله و ارائه خدمات ۱۰ ساله پس از فروش در نظر گرفته است.

ترانس تقویت برق، ابزاری مهم برای جلوگیری از آسیب در دستگاه های الکتریکی

ترانس تقویت برق به‌عنوان ابزاری مهم برای جلوگیری از ایجاد هرگونه آسیب بر اساس کاهش یا افزایش ولتاژ در دستگاه‌های الکتریکی است که همواره میزان جریان برق ثابت نگه می‌دارد. در صورت استفاده از این محصول دیگر نیازی به نگرانی از بابت آسیب‌دیدگی دستگاه‌های برقی‌تان نیست. خوشبختانه این محصول در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم الکتریکی نیز به فروش می‌رسد، بنابراین در صورت نیاز می‌توانید به این فروشگاه‌ها مراجعه کرده و یکی از انواع آنها را بخرید. کارشناس‌های این مراکز خرید نیز می‌توانند آگاهی‌ها و اطلاعات کاملتری را در مورد این ترانس‌ها در اختیارتان بگذارند تا دقتتان برای خرید محصول بالا برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *