پست برق چیست

فهرست

پست برق چیست

فهرست

پست برق یکی از ارکان مهم در صنعت برق است که حتماً نمونه‌هایی از آنها را در اطراف شهرتان دیده‌اید. این پست‌ها به‌عنوان زیر ساخت الکتریکی به‌صورت مداوم و مطمئن وظیفه تأمین برق را بر عهده دارند. استفاده از برق را بدون‌وقفه امکان‌پذیر می‌کنند.

برای آشنایی با نحوه عملکرد پست‌های برق باید نقش آنها را در شبکه‌های توزیع برق بررسی کنیم. عملکرد این ابزار‌ها مشابه مراکز عصبی است و سطح ولتاژ را تسهیل و تنظیم می‌کنند. به‌واسطه پست‌ها تمام صنایع متکی به برق همچنان به‌کارشان ادامه داده، چراغ خانه‌ها روشن مانده و زندگی روزمره بدون هیچ مشکلی جریان خواهد داشت.

به‌واسطه این پست‌ها الکتریسیته با دقت بسیار بالا از شبکه عبور می‌کند. این دستگاه‌ها نه‌تنها جریان الکتریسیته را فعال می‌کنند، بلکه در افزایش قابلیت اطمینان به آن نیز نقش مهمی دارند. تمام افرادی که به‌نحوی در حوزه برق فعال هستند، باید علاوه‌بر شناخت کابل‌هایی مثل کابل تخت، ابزار‌های الکتریکی و … با نحوه عملکرد پست‌ها نیز آشنا شوند.

پست برق چیست

معرفی پست برق

اگر شبکه پیچیده توزیع برق را در نظر بگیریم، پست‌ها نقش پیوند را در آنها بازی می‌کنند. وظیفه اصلی این ابزار‌ها بازی‌کردن نقش یک واسطه بین برق با ولتاژ بسیار بالا و سطوح ولتاژ مناسب برای مصرف‌کنندگان شهری است. در واقع می‌توان حتی پست‌ها را شبیه به مترجم‌هایی دانست که ولتاژ‌های بسیار بالا را به ولتاژ‌های کم و مناسب تبدیل می‌کنند تا کاربر نهایی امکان استفاده از آنها را داشته باشد.

پست‌ها را می‌توان حتی هاب‌دینامیک‌هایی دانست که وظیفه کنترل، اصلاح و هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارند و به‌عنوان یک عنصر کلیدی از آنها در سیستم توزیع برق استفاده می‌کنند.

اجزای پست برق

در پست‌های برق از اجزاء و بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ترانسفورماتور‌ها اشاره کرد که در قلب ساختار این ابزار‌ها قرار دارند. ترانسفورماتور‌ها سطوح ولتاژ را تغییر می‌دهند و دارای پیوستگی دائمی با کلید‌های مدار هستند. ترانسفورماتور‌ها همچنین حرکت یکپارچه الکتریسیته را در شبکه کنترل می‌کنند.

اجزای مهم دیگری نیز مثل سوئیچ‌ها در این ابزار به‌کار می‌آیند که با اضافه‌کردن لایه کنترل در برخی مواقع وظیفه هدایت جریان الکتریکی را نیز بر عهده دارند.

در کنار سوئیچ و ترانسفورماتور، تجهیزات کارآمد دیگری نیز در پست‌ها استفاده می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به عایق‌ها، وسایل حفاظتی و شینه‌ها اشاره کرد که هر کدام وظیفه‌ای خاص بر عهده دارند و به عملکرد مطلوب پست‌ها کمک خواهند کرد.

به‌طور کلی بخش‌های مختلف پست‌ها را نمی‌توان به‌عنوان یک جزء به‌شمار آورد، چون تمام آنها مانند یک سیستم عمل می‌کنند و برای عملکرد مطلوب به یکدیگر نیاز دارند؛ تمام این اجزا به شبکه برق در کارایی و قابلیت اطمینان کلی کمک خواهند کرد.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کارایی و عملکرد اجزای مختلف این ابزار‌ها با کارشناس‌های فعال در زمینه برق صحبت کنید. این افراد درباره تجهیزات مختلف برقی مثل انواع کابل ارت، انواع کلید و پریز یا در سطح بزرگتر انواع سیستم‌های توزیع برق و … آگاهی دارند و به‌خوبی در این زمینه کمکتان می‌کنند.

معرفی انواع پست برق

به‌منظور درک عملکرد پست‌های برق در حفظ یک شبکه الکتریکی در مرحله اول باید با انواع آنها آشنا شوید.

انتقال: این ابزار‌ها نیرو را از نیروگاه‌های تولید به‌سمت پست‌های توزیع هدایت می‌کنند. وظیفه این تجهیزات اطمینان از ارسال برق به مناطق دور است؛ در واقع آنها با تغییر سطوح ولتاژ این کار را انجام می‌دهند و باعث کاهش تلفات در طول مسیر می‌شوند.

جمع‌کننده: به این تجهیزات کلکتور نیز می‌گویند که وظیفه جمع‌آوری توان را از منابع تجدیدپذیر دارند. این ابزار‌ها توان به‌دست آمده را در شبکه ادغام می‌کنند.

ایستگاه سوئیچ: به‌واسطه ایستگاه‌ها امکان مدیریت کارآمد شبکه به‌وجود می‌آید. این ابزار‌ها کنترل جریان و جهت الکتریسیته را در شبکه‌های برق بر عهده دارند و به‌منظور کم‌کردن میزان اختلالات مسیر برق را عوض می‌کنند.

توزیع: این ابزار‌ها وظیفه بررسی ولتاژ را برای مصارف ایمن بر عهده دارند و برق را به‌کاربران نهایی در اماکن مسکونی، اداری و تجاری می‌رسانند. پست‌های توزیع از بارگذاری زیاد وسایل الکتریکی نیز جلوگیری می‌کنند.

انواع پست برق فشار قوی

برای بررسی عملکرد سطوح ولتاژ افزایش یافته از پست‌های برق فشار قوی استفاده می‌کنند که کنترل الکتریسیته را در فواصل طولانی بر عهده دارند. این پست‌ها همچنین اتلاف انرژی را به‌حداقل می‌رسانند. همانطور که از کابل سه رشته و کابل‌های دیگر در بخش‌های مختلف صنعت برق استفاده می‌شود، این ابزار‌ها نیز کابل‌های مخصوص به‌خود را دارند.

نیروگاهی: این ابزار‌ها همانطور که از نامشان پیداست در داخل نیروگاه‌ها به‌کار می‌آیند و وظیفه مدیریت و توزیع برق تولید‌شده را بر عهده دارند. به‌منظور تضمین جریان یکپارچه نیرو در این پست‌ها، ترانسفورماتور‌ها، تنظیم‌کننده‌های ولتاژ و قطع‌کننده‌های مدار نیز به‌طور مداوم کار می‌کنند.

کاهنده: به‌منظور توزیع کارآمد سطوح ولتاژ از پست‌های کاهنده استفاده می‌کنند و در مصارف صنعتی به‌کار می‌آیند. این ابزار‌ها در واقع وظیفه ولتاژ بالای ارسالی از طرف نیروگاه‌ها را به ولتاژ مناسب برای انواع ماشین‌آلات صنعتی تبدیل خواهند کرد.

کلیدزنی: وظیفه مدیریت شبکه بار‌های الکتریکی پیچیده برعهده پست برق کلیدزنی است که وظیفه تسهیل سوئیچینگ مدار‌های الکتریکی را بر عهده دارند. این ابزار‌ها به‌خوبی مسیر برق را تغییر و از سیستم نگهداری خواهند کرد.

پست برق، پرکاربرد در صنعت برق

پست برق سیستم پرکاربرد در صنعت برق است که تقریباً تمام فعالیت‌ها تبدیل ولتاژ و رسیدن آنها به چرخه مصرف را برعهده دارند. این سیستم‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند و هر کدام بر اساس نوع و مدلشان در بخشی از صنعت برق برای تسهیل‌سازی روند تبدیل ولتاژ به‌کار می‌آیند. شما قبل از ورود به صنعت برق باید حتماً درباره این ابزار‌ها اطلاعات خود را بالا ببرید و با آشنایی با نحوه عملکرد و کار آنها روز‌به‌روز حرفه‌ای‌تر شوید.

اگر هنوز سؤالی درباره انواع پست برق دارید، کارشناس‌های مجموعه کابل‌سازان آماده پاسخگویی به‌تمام سؤالاتتان هستند. کارشناس‌های این مجموعه با صبر و حوصله به تمامی سؤالاتتان با تکیه بر دانش و آگاهی خود کمک می‌کنند. همچنین اگر سؤالی درباره خرید انواع کابل دارید، همین‌حالا با کارشناس‌های این مجموعه تماس بگیرید تا به‌صورت کامل راهنمایی‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *