کابل خورشیدی

فهرست

کابل خورشیدی

فهرست

انواع کابل خورشیدی سیم‌هایی کارآمد در صنعت تولید برق به‌واسطه پنل‌های خورشیدی هستند که از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی برخوردارند و به تولید برق با کیفیت بالا، به‌طور پیوسته و بدون اتلاف انرژی کمک می‌کنند. شما می‌توانید این سیم‌ها را با عبارت photovoltaic روی آنها تشخیص دهید.

انواع کابل خورشیدی از نظر نوع جریان و بخش‌های مختلف سیستم در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر یک برای برخی موقعیت‌ها به‌کار می‌آیند. شما قبل از خرید و استفاده از این محصولات باید حتماً درباره آنها و ویژگی‌های مختلفشان اطلاعاتی به‌دست‌آورید تا خریدی آگاهانه و مطمئن داشته باشید.

کابل‌ های خورشیدی بخش‌های مختلف یک سیستم پنل خورشیدی را به‌ یکدیگر متصل می‌کنند و به‌صورت تک‌رشته در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرند. هم‌اکنون این محصولات در کنار انواع کابل تخت، کابل ارت، آرموردار و … در فروشگاه‌های محصولات الکتریکی به‌فروش می‌رسند.

کابل خورشیدی چیست؟

کابل خورشیدی

کابل خورشیدی که به آن کابل فتوولتائیک یا کابل PV نیز می‌گویند، جزء کاربردی‌ترین ابزار‌ها در سیستم‌های خورشیدی هستند که میزان اتلاف انرژی را در این سیستم‌ها به‌حداقل می‌رساند. در واقع پنل‌ها تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی را با سرعت کمی انجام می‌دهند و با ولتاژ کم و جریان زیاد کارایی خاصی ندارند؛ از‌این‌رو تولیدکننده‌ها سیم‌های مخصوص آنها را به‌گونه‌ای می‌سازند که جلوی هدررفت انرژی را بگیرند و کارایی آنها را ارتقا دهند.

سیم‌های خورشیدی در واقع کابل‌های مقاومی هستند که به‌خوبی در برابر شرایط محیطی و آب‌وهوایی از خود مقاومت نشان می‌دهند و دچار آسیب نمی‌شوند. این محصولات در برابر اشعه‌های ماورای بنفش استحکام و مقاومت خود را حفظ می‌کنند و در برابر نور آفتاب دچار آسیب نخواهند شد.

از جمله ویژگی‌های دیگر این محصولات می‌تواند به دوام و استحکام بالای آنها در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد؛ از‌آنجا‌که این سیم‌ها در فضای باز قرار می‌گیرند، احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد، به‌همین‌دلیل باید ساختار مناسبی داشته باشند تا به‌دلیل آتش‌سوزی دچار آسیب نشوند. این محصولات قابلیت تحمل بازده دمایی بین ۹۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارند و حتی در صورت شعله‌ور‌شدن به‌مرور زمان رو به خاموشی خواهند رفت.

در این سیم‌ها از روکش‌های ۲ لایه‌ای از جنس XLPE استفاده می‌شود که در واقع لایه خارجی همین روکش مقاومت آن را در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش بالا می‌برد. تولیدکننده‌ها جنس کابل‌ها را نیز از مس با روکش قلع در نظر می‌گیرند تا با مقاومت بالا در برابر خوردگی، طول عمر بالایی داشته باشند. شما می‌توانید انواع این سیم‌ها را به‌صورت افشان در بازار بیابید و برای اتصالات مختلف از آنها استفاده کنید.

معرفی انواع کابل خورشیدی از نظر نوع جریان

در سیستم‌ها و پنل‌های خورشیدی از ۲ نوع سیم AC و DC استفاده می‌شود که در ادامه درباره کارایی و ویژگی‌های آنها صحبت می‌کنیم:

  • سیم AC

وظیفه سیم‌های AC متصل‌کردن اینورتر‌های سیستم‌های خورشیدی به شبکه برق خانگی است. در واقع این سیستم‌ها بعد از تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی، آن را وارد اینورتر کرده و اینورتر نیز به‌واسطه سیم‌ها آن را به برق مستقیم شهری تبدیل خواهد کرد.

انواع سیم‌های AC در ۲ نوع ۳ هسته‌ای و ۵ هسته‌ای تقسیم می‌شوند. در مدل‌های ۵ هسته‌ای از ۱ کابل ارت، ۱ کابل نول و ۳ کابل فاز استفاده شده است. در مدل‌های ۳ هسته‌ای نیز ۱ سیم برای فاز، ۱ سیم برای نول و ۱ سیم را برای ارت در نظر می‌گیرند.

شما می‌توانید سیم‌های AC را در کنار انواع کابل سه رشته افشان و محصولات الکتریکی دیگر از فروشگاه کابل‌سازان تهیه کنید.

  • سیم DC

محل قرارگیری این کابل‌ها قبل از اینورتر است و معمولاً بین پنل‌ها، اینورتر با پنل یا قسمت‌های دیگر سیستم ارتباط برقرار می‌کند. شما می‌توانید از ۲ نوع DC در این سیستم‌ها به نام‌های ماژول و استرینگ بر اساس توان خروجی پنل‌ها استفاده کنید که در قطر‌های ۲.۵،۴ و ۶ میلی‌متر به‌فروش می‌رسند.

انواع کابل خورشیدی از نظر بخش‌های مختلف سیستم

بخش ابتدایی و انتهایی سیستم‌های خورشیدی معمولاً به‌واسطه سیم‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند، به‌همین‌دلیل شاید ویژگی‌های سیم‌های موردنیاز برای این بخش‌ها با یکدیگر تغییر کند. شما باید در قطر و طول هر یک از سیم‌ها دقت داشته باشید و آنها را کاملاً متناسب با سیستم خریداری کنید.

اگر بخواهیم انواع کابل خورشیدی را بر اساس بخش‌های مختلف سیستم دسته‌بندی کنیم، آنها را در ۴ دسته مختلف قرار داده و در ادامه معرفی‌شان می‌کنیم:

  • مدل های متصل به پنل های خورشیدی

این سیم‌ها پنل‌ها را به‌یکدیگر و به کنترل‌کننده متصل می‌کنند و باید به‌خوبی در برابر اشعه‌های فرابنفش و برف و باران یا عوامل آسیب‌زای دیگر از خود مقاومت نشان دهند.

  • مدل های متصل به باتری

برای اطلاع از سطح مقطع این سیم‌ها باید میزان جریان وارده از طرف پنل‌ها به باتری‌ها و جریان کشیده‌شده توسط باتری‌ها را متوجه شوید.

  • مدل های متصل به اینورتر

در این مدل‌ها پیشنهاد می‌دهیم که حتماً به‌سراغ سیم‌های قطورتر بروید، چون شدت جریان بالاست و حتماً باید از سیم‌هایی با قطر بالا استفاده کرد. این سیم بهتر است با طول کمتر از ۲ متر خریداری شود، چون میزان جریان دریافتی به‌واسطه اینورتر از باتری‌ها زیاد است.

  • مدل های متصل به وسایل الکتریکی مصرف کننده

در خصوص این محصولات می‌توانید از کارشناس‌های فروشگاه کابل‌سازان بخواهید که به‌طور کامل درباره خصوصیت و ویژگی‌هایشان راهنمایی‌تان کنند.

انواع کابل خورشیدی، سیم هایی کارآمد و مقاوم

انواع کابل خورشیدی سیم‌هایی مقاوم و کارآمد هستند که در مدل‌های مختلف AC و DC تولید می‌شوند و شما می‌توانید آنها را متناسب با بخش‌های مختلف دستگاه بخرید و از مزیت‌های فوق‌العاده‌شان بهره‌مند شوید. این سیم‌ها به‌خوبی از خود در برابر عوامل آسیب‌زا مقاومت نشان می‌دهند و به‌دلیل روکش مقاوم از دوام و طول عمر بالایی برخوردارند. هم‌اکنون نیز انواع مختلف آنها در وب‌سایت کابل‌سازان به‌فروش می‌رسد که می‌توانید فقط با چند کلیک ساده خریدتان را انجام دهید و محصولات را درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *